fredag 18 januari 2008

Moralpanik


Ok, ok. Jag har köpt en grej. Det hela var noga genomtänkt. Det fanns en sak som saknades i min gabberob: en varm kappa. Jag har korta jackor, vinterjackor och sommarjackor men ingen kappa. Det är helt sant, för den jag hade har blivit för liten. Så jag köpte den. Begagnad så klart, på Röda Korset. Välgörenhet och miljötänkt i ett. Svinabillig var den dessutom, fatta 90 spänn!

Detta var alltså inte ett undantag ifrån regeln, utan helt rätt enligt alla paragrafer. Ska jag ha något, så ska det fylla ett behov som redan finns, inte vara resultatet av planlös drift på stan. Det ska köpas second hand om möjligt (underkläder undantaget, men det lär jag inte behöva köpa nya de närmaste 10 åren). Och det ska framförallt vara nödvändigt.

Ok, ok, det var inte nödvändigt. Jag behövde så klart egentligen ingen jävla kappjävel, även fast jag inte hade någon, det är skitsnack hör jag ju nu när jag desperat försöker övertala mig själv om att det känns helt okej. Men nu blev det så. Herre förlåt mig.

Inga kommentarer: