torsdag 24 januari 2008

Moralens vetenskap

Det var forskningens dag på institutionen (för psykologi, i Lund) idag. En av doktoranderna (Jens Agerström) presenterade mycket spännande social kognitionsforskning på ämnet moral.

Det visar sig att den egna moralen ser olika ut, inför olika tidsavstånd. Dvs. just i nuet har vi lägre krav på oss själva när det gäller självkontroll och miljömedvetenhet, än på oss själva "i framtiden". Vi tenderar att tro, att våra ideal kommer att vara viktigare om 10 år än de är nu. I nuet är materialisktiska behov viktigare än ideal. Vi tillskriver alla våra icke försvarbara beteenden i nuet till kontexten. "Just nu behöver vi leva så här för att...." medan vi inte ser på samma sätt på vårt framtida beteende, där tror vi att individens djupt liggande egenskaper kommer att styra beteendet i högre grad.

Är det inte lustigt?

Jag kände mig stolt över att jag gör det här nu. Jag tror inte på materialism. Jag vill inte vara materialist. Jag vet att jag är en. Men jag vill inte. Precis som du har jag vanan inne att bygga min identitet kring vad jag konsumerar. Min identitet kretsar kring varumärken, hög standard och drömmar om pengar. Säg inte att du inte är likadan, för såvida du inte är Jaquie Phelan eller bor under en gran så är du lika illa däran som jag! Vi ska nu sluta slava åt konsumtionskulturen!

Jag vill hitta min verkliga identitet. Det låter sjukt pretto men pretto är fan det bästa som finns. Har man inte höga pretentioner kan man lika gärna lägga sig ner och dö.

Inga kommentarer: